X
تبلیغات
کوت عبدالله الأهواز

کوت عبدالله الأهواز

ثقافي ، ادبي ، اجتماعي


ايسنا:عادل كروشاوی "نذر و نظر" را در خرمشهر روی صحنه برده است

نمايش "نذر و نظر" به كارگرداني عادل كروشاوي‌ در تالار خليج فارس خرمشهر در حال اجرا است.

 

عادل كروشاوي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: اين نمايش به نويسندگي عباس جان‌فدا و كاري از گروه تئاتر "بيان نو" است كه از 26 شهريور ماه هر شب در دو سانس 19 و 21 روي صحنه رفته و تا 31 شهريور ماه ادامه دارد.

 



المزيد
کتبت في تاريخ پنجشنبه 31 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
دوره‌ي جديد كارگاه داستان‌نويسي محمد بهارلو برپا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كارگاه داستان‌نويسي (داستان و نقد داستان) محمد بهارلو هر هفته سه‌شنبه‌ها از ساعت 18 تا 20 در تالار نور ايوان شمس برپا خواهد شد.

مجتمع ايوان شمس در بزرگراه جلال‌ آل احمد، تقاطع بزرگراه کردستان واقع شده است.

محمد بهارلو سال 1334 در شهر آبادان متولد شده و از جمله آثارش به: «کليدر، سرگذشت نسل تمام‌شده» (نقدي بر رمان «کليدر» محمود دولت‌آبادي)، «سال‌هاي عقرب» (رمان)، «بختک بومي» (رمان)، «باد در بادبان» (مجموعه‌ي داستان)، «داستان کوتاه ايران» (نقد و بررسي 23 داستان از 23 نويسنده‌ي معاصر)، «عشق و مرگ در آثار صادق هدايت» (مقدمه و نقد و بررسي)، «عشق‌کشي» (رمان)، «بانوي ليل» (رمان)، «شهرزاد قصه بگو!» (مجموعه‌ي داستان کوتاه) و «عروس نيل» (رمان) مي‌توان اشاره كرد. او سال‌هاست که در كنار داستان‌نويسي و فعاليت در حوزه‌ي نقد، کارگاه داستان‌نويسي نيز داشته است.


کتبت في تاريخ چهارشنبه 30 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

مصطفی بوعذار خبر داد: دو نمايش خياباني از گروه تئاتر "آيين مردم" در جشنواره تئاتر خياباني استان خوزستان در باغملك حضور دارند.


 

مصطفي بوعذار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان اظهار داشت: پس از تمرين‌های فشرده و مستمر و بهره‌گيري از بازيگران با تجربه و متعهد دو نمايش خياباني "ميعادگاه" به نويسندگي و كارگرداني خودم و "كفشی براي پا يا پايي براي كفش" به نويسندگي روح‌الله لك و كارگرداني محمد حرداني به عنوان تنها نمايش‌هاي شهرستان اهواز در جشنواره استاني تئاتر خياباني باغملك حضور دارند.

 

وي افزود: نمايش "ميعادگاه" با موضوع فرهنگ دفاع مقدس و مشكلات جانبازان و هجمه فرهنگي از سوي غرب و تاثيرپذيري جوانان نسل امروز با هدف نهادينه كردن و ترويج فرهنگ دفاع مقدس تهيه و توليد شده است.

 

سرپرست گروه تئاتر "آيين مردم" گفت: در اين نمايش محمد داوودي، بهمن تقي‌پور، رضا شريف‌لو، حجت غلاميان و ايوب آزاد‌انديش و خودم ايفاي نقش مي‌كنيم و از عوامل آن نيز مي‌توان به حسين ناخدا مشاور هنري، سواك نظري طراح آفيش و بروشور و بهمن تقي‌پور طراح لباس اشاره كرد.

 

بوعذار ادامه داد: نمايش "كفشي براي پا يا پايي براي كفش" با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي و با نگاهي انتقادي به برخي معضلات اجتماعي تهيه و توليد شده كه موسيقي آن را رضا خان‌چين، فرزاد ابوعلي و محمد حرداني بر عهده دارند و بهمن‌ تقي‌پور تك بازيگر آن است.

 

اين كارگردان تئاتر افزود: در صورتي كه اين جشنواره به تعهدات خود پايبند باشد و از داوران و كارشناسان با تجربه و سالم بهره‌ ببرد و به طور مستمر در ابعادي گسترده برگزار شود، تئاتر خياباني استان مي‌تواند جايگاه مناسبي پيدا كند و با استقبال هنرمندان روبه‌رو مي‌شود.

 

او بيان كرد: تا زماني كه برخي كج سليقه‌گي‌ها و تنگ نظري‌ها در حيطه تئاتر خياباني رشد كند نمي‌توان افق‌هاي روشني را براي آن تصور كرد.

 

بوعذار ادامه داد: با توجه به حجم گسترده جشنواره‌هاي تئاتر در استان و وجود اراده‌اي در جهت ساماندهي اين جشنواره‌ها جشنواره تئاتر خياباني نيازمند حمايت هنرمندان و تلاش مديران فرهنگي است.

 

سرپرست گروه تئاتر "آيين مردم" اظهار كرد:‌ برگزاري همايش بزرگ تئاتر خوزستان جرياني تازه نفس در كالبد پيكره تئاتر استان است كه باعث شده نشاطي نسبي در ميان هنرمندان و اهالي تئاتر و سالن‌هاي نمايش شكل گيرد.

 

وي افزود: تئاتر خياباني نيازمند چنين رويدادي است. به اين شكل كه همايش گسترده اجراهاي عمومي تئاتر خياباني در سطح استان برگزار شود كه قطعا بيش‌تر از تئاتر صحنه‌اي در جذب مخاطب تاثير دارد.

کتبت في تاريخ چهارشنبه 30 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
ایران،جنوب غربی دیپلم عالی افتخار جشنواره فیلم استونی را دریافت کرد .

 هیئت داوران به دلیل معرفی یک فاجعه زیست محیطی ناشناخته به جهانیان این فیلم را شایسته تقدیر دانست


کتبت في تاريخ دوشنبه 28 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
 

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

نعزی ببالغ الاسی الشعب الاهوازی و لا سیما الاسرة الکریمة برحیل

الاستاذ الفاضل الدکتور غانم عبدالله الکعبی

فسائلین المولی المففرة و الرحمة له و الصبر و السلوان لأقاربه.

ادارة مدونة کوتعبدالله 

کتبت في تاريخ جمعه 25 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
ايسنا :سعيد آلبوعبادی در بخش چشم‌انداز تئاتر فجر


متن نمايش "به مادرم نمي‌گويم تو را ديدم" نوشته سعيد آلبوعبادي به جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر تهران فرستاده شده است.

 

اين كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: اين نمايش‌نامه موضوعي اجتماعي دارد كه عوامل آن تا اعلام نتايج بازخواني اين جشنواره مشخص مي‌شوند.

 

وي افزود: نمايش "به مادرم نمي‌گويم تو را ديدم" در بخش چشم‌انداز جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر تهران كه بهمن ماه برگزار مي‌شود شركت مي‌كند.


کتبت في تاريخ یکشنبه 20 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

مصطفی بوعذار:

تشكيل كانون‌ منتقدان و نويسندگان تئاتر خوزستان ضروری است


يك كارگردان تئاتر بيان‌ كرد: به رغم اهميت نقد و نقدپذيري اغلب گروه‌هاي نمايشي و هنرمندان از مقوله نقد و نقدپذيرايي طفره مي‌روند.
 

مصطفي بوعذار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: با توجه به رسالت مهم نقد و به ‌رغم وجود رويدادهاي فراوان فرهنگي و هنري استان نگاه جدي به نقد و برگزاري جلسات نقد و بررسي آثار در حيطه هنرهاي نمايشي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.

 



المزيد
کتبت في تاريخ یکشنبه 20 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

 

کوت عبدالله منطقه ای بکر و دست نخورده برای تحقیقات پژوهش و فرهنگی

نداي بهبهان : قاسم منصور آل كثير

هر شهر متشکل از مجموعه ای از محله هاست که به لحاظ ساختاری ، تاریخی ، طبقاتی ، فرهنگی-اجتماعی ، اقتصادی و همچنین نوع کاربری دارای تفاوت ها و شباهت های هستند . در ساده ترین تعریف ، محله از خانه های مجاور هم در یک فضای جغرافیایی خاص تشکیل می شود .

محله از تجمع ، پیوستگی کم یا زیاد ، معاشرت نزدیک ، روابط محکم همسایگی و اتحاد غیر رسمی میان گروهی از مردم است . کوت عبدالله یکی از محله های قدیمی اهواز بود که بعدها در فرآیند شهر سازی و توسعه شهری تبدیل به منطقه ای با جمعیت فراونی شده است.

 


المزيد
کتبت في تاريخ یکشنبه 20 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

گدایی در زیتون کارمندی

 

قاسم منصور آل کثیر - هفته نامه ندای بهبهان

Alkasir_khoneifar@yahoo.com

شب بود، تاریک و هوا کمی هم خاکی. با اینکه ساعت 11 شب بود اما هنوز صدای بوق و موسیقی ماشین ها شنیده می شد. به سمت همان پلاستیک هایی که حسین گفته بود نگاه کردم. در تاریکی، کامل مشخص نبود، کمی چشمانم دودو کرده متوجه یک بچه شدم، در همین حال یک پژو رد شد و جوانان سوار بر آن فریاد کشان های و هوی می کشیدند. نمی دانم منظورشان چی و با کی بود، برگشتم و سمت پلاستیک های زباله را نگاه کردم عجیب بود ساعت 11 و زباله ها هنوز بر داشته نشده بود.


المزيد
کتبت في تاريخ شنبه 19 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

مصطفي بوعذار بيان كرد: نمايش "دايره تولد" به نويسندگي و كارگرداني خودم تنها نماينده استان خوزستان در ششمين جشنواره سراسري تئاتر شاهد است كه در استان گيلان برگزار مي‌شود.

 

اين كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: اين نمايش كاري از گروه نمايشي شاهد به سرپرستي خودم است كه پس از تمرين‌های فشرده و مستمر با حضور هنرمندان جامعه هدف بنياد شهيد متشكل از جمعي از فرزندان شاهد و ايثارگر تهيه و توليد شده است.

 

وي افزود: نمايش "دايره تولد" پس از ارزيابي كارشناسان مركز هنرهاي نمايشي بنياد شهيد تهران از ميان 76 اثري كه از تمام كشور حضور داشتند به مرحله نهايي ششمين جشنواره سراسري تئاتر شاهد راه يافت.

 

كارگردان نمايش "دايره تولد" بيان كرد: در اين نمايش رضا شريف‌لو، حسين عظيمي، اميرسالار اسماعيلي، محمدرضا علاقي، مرتضي بوعذار، بهمن تقي‌پور، صفا عباسي و محمدعلي عچرش ايفاي نقش مي‌كنند.

 

وي درباره‌ مضمون اين نمايش بيان كرد:‌ نمايش "دايره تولد" با نگاهي به مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي و مشكلات خانواده‌هاي جانبازان تهيه و توليد شده است و محمد مرداني مشاور هنري آن است.

 

كارگردان نمايش "دايره تولد" خاطرنشان كرد: اين نمايش قرار است با حمايت بنياد شهيد و امور ايثارگران در نقاط مختلف استان اجراي عمومي شود.

 

بوعذار ادامه داد: گروه تئاتر شاهد در دوره پيش اين جشنواره با نمايش "توت فرنگي‌ها" به كارگرداني خودم شركت و مقام‌هاي برتر را كسب كرده بود.

 

او خاطرنشان كرد:‌به رغم راهيابي اين نمايش به مرحله نهايي ششمين جشنواره سراسري تئاتر شاهد متاسفانه براي ادامه تمرين‌ها و حفظ آمادگي جهت شركت در اين جشنواره با مشكل فضاي تمرين روبه‌رو هستيم.

 

وي افزود: در حالی ما با اين مشكل روبه‌رو هستيم كه كار با حمايت بنياد شهيد و امور ايثارگران است. متاسفانه تاكنون مشكل تمرين گروه را حل نكرده‌اند و نمي‌توانيم تنها به وعده‌هاي مسؤلان اكتفا كنيم.

 

اين كارگردان تئاتر اظهار كرد:‌ با وجود تالار شاهد در مركز استان متاسفانه در آن همواره روي هنرمندان شاهد و ايثارگر تئاتر و سرود بسته است. از مدير كل بنياد شهيد و امور ايثارگران خواهشمنديم با نگاه فرهنگي خود در جهت حمايت از هنرمندان شاهد و ايثارگر و همچنين انجمن ادبي شاهد گام بردارند.

 

بوعذار ادامه داد: هنرمندان جامعه هنري شاهد و ايثارگر استان در جهت تقويت فرهنگ ايثار و شهادت به واسطه زبان هنر و با توليد آثار هنري مي‌توانند فعاليت‌هاي گسترده‌اي در اين زمينه انجام داده و به صورت يك جريان مستمر  و سالم در جامعه ظاهر شوند.

منبع:ايسنا

کتبت في تاريخ چهارشنبه 16 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله


سودانی : باید مرثیه کارون را با هم بسراییم !

شوشان: رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در جلسه شورای اداری به مسائل و مشکلات موجود در خوزستان اشاره کرد و گفت : خوزستان از خیلی از جهات شان ویژه ای در میان سایر استان های کشور دارد.

وی گفت: اکثریت قریب به اتفاق مردم استان شیعه هستند و تعداد انگشت شماری که با تطمیع و ترفند فریب دشمنان ولایت را خورده اند نیز نمی توانند در صف ولایی مردم استان خلل وارد کند.

سودانی افزود: حضور حماسی مردم استان در دفاع مقدس و تحمل شدائد و مشکلات در زمان دفاع مقدس و بعد از آن نیز این استان را متمایز با سایر استان ها کرده است. باید در این استان کارهای بزرگ و در شان این مردم اجرایی شود.

وی با انتقاد از طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی گفت: امروز کارون به شدت لاغر شده به طوری که ستون فقرات آن نمایان شده است. این طرح به صلاح کشور نیست. نمی شود منطقه ای را برای آبادانی منطقه ای دیگری از کشور نابود کرد. این سخن را ما باید با چه زبانی به مسئولان تفهیم کنیم! رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت : در این زمینه از همه ابزارهای قانونی مانند استیضاح  و ارائه نامه و نطق های پیش از دستور و میان دستور هم استفاده کردیم اما دست های پنهان و پیدایی برای این انتقال عزم خود را جزم کرده است. ما می گوییم همه آب کارون را انتقال بدهید به شرطی که قبل از آن تامین آب شرب روستاها و شهرهای استان، اجرای کامل طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و آب لازم برای واحدهای صنعتی و کشاوزی فراهم و تضمین شده باشد! این انتقال نابودی استان را رقم می زند.

سودانی ادامه داد : باید مرثیه کارون را در اینجا با هم بسراییم. رییس مجمع نمایندگان خوزستان همچنین به برخی از نارسایی های در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت : چرا باید قبض یکی از مشترکان برق در اهواز برای دو ماه 600 هزار تومان بیاید؟

وی همچینین از عدم اجرای طرح افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولت در مناطق مرزی در آموزش و پرورش خوزستان انتقاد کرد و گفت: مردم خوزستان وقتی به

 استان های دیگر می روند و آبادانی و عمران را می بینند از وجود محرومیت های بسیار در استان آزرده خاطر می شوند.

کتبت في تاريخ چهارشنبه 16 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
خشکسالی در خوزستان ادامه دارد:
کاهش ۷۷ درصدی آورد رودخانه‌های خوزستان

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش ۷۷ درصدی آورد رودخانه‌های خوزستان نسبت به سال گذشته خبر داد.


فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز نسبت به کاهش آورد رودخانه‌های استان هشدار داد و اظهار داشت: مجموع روان آب‌ها در تمام حوزه‌های خوزستان نسبت به سال‌های نرمال ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
عضو ستاد خشکسالی استان در مورد وضعیت آورد‌ها در سایر حوزه‌های خوزستان تا ۱۲ شهریور ماه، ادامه داد: آورد حوزه کرخه نسبت به سال‌های نرمال ۷۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
به گفته وی، آورد رودخانه کرخه در مرداد ماه نسبت به سال‌های نرمال ۹۴ درصد کاهش داشت.
دهکردی افزود: در حال حاضر آورد کارون بزرگ نسبت به سال‌های نرمال ۴۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد.


المزيد
کتبت في تاريخ سه شنبه 15 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

راوي حاشيه هاي جنوب


(به مناسبت انتشار مجموعه قصه «پَپَر و گل هاي كاغذي» مسعود ميناوي)


نويسنده: رضا عامري


ادوارد سعيد مي نويسد: آفريقايي ها در برابر نويسنده اي چون «كنراد»، دل تاريكي خود را دارند... اگر مقصود سعيد از آفريقايي ها رماني مانند « موسم هجرت به شمال» طيب صالح باشد، مي توان «پَپَر و گل هاي كاغذي» مسعود ميناوي را مجموعه قصه اي دانست، كه «دل تاريكي» ايران را به نمايش مي گذارد، شمايلي از جنوب فقر و ثروت كه به جغرافيا/ تاريخي از اعتصابات و شورش هاي كارگري و حزبي، در رويارويي با استعمار انگليس در زمان ملي شدن صنعت نفت و حكومت كودتا و همچنين به كارگران و رنجبراني با مليت هاي گوناگون از فارس، كرد، عرب، پاكستاني و انگليسي مي پردازد. مساله، رويارويي با «ديگران» و فضاي استعماري است...


المزيد
کتبت في تاريخ دوشنبه 14 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله


در پی اعتراض  نمایندگان خوزستان:

 

توقف  کلنگ زنی پروژه انتقال آب کارون موسوم به بهشت آباد

 

رئیس مجلس نیز در پیامی به وزیر نیرو توقف کلنگ‌زنی پروژه بهشت آباد را تا زمان برگزاری جلسه مشترک خواستار شد و عملیات اجرایی این طرح تا زمان برگزاری جلسه و نشست کارشناسی آغاز نمی‌شود.

سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون موسوم به بهشت آباد تا اطلاع ثانوی متوقف شده است، اظهار داشت: هفته گذشته در جلسه‌ای با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزاری یک جلسه فوری با وزیر نیرو در رابطه با طرح بهشت آباد درخواست شد....


المزيد
کتبت في تاريخ دوشنبه 14 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله


گفتگو با محمدرضا فرطوسی درباره‌ی فیلم "آن مرد اسب دارد"

قاسم منصور آل کثير

فیلم آن مرد اسب دارد ساخته‌ی محمد رضا فرطوسی  که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰در جشنواره  دانش در دانشگاه گوتنبرگ سوئد نمایش داده شد باعث شد تا گفتگویی با کارگردان آن تنظیم کنم. این فیلم از اولین فیلم‌هایی به شمار می رود که مشکل دانش آموزان دوزبانه را مطرح میکرد و در سال ۸۱ جایزه بهترین فیلم جشنواره سوره در اهواز را از آن خود کرد، سپس در جشنواره فیلمهای اجتماعی آبادان و جشنواره فیلم بلوغ مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت، بعد از آن در جشنواره‌ی بین المللی  فیلم کوتاه تهران و سومین جشنواره‌ی جهانی فیلم اصفهان نمایش داده شد این فیلم  در مراکز فرهنگی و چند دانشگاه دیگر از جمله دانشگاه تهران نیز به نمایش در‌آمد.

براي ادامه بر روي لينك زير كليك كنيد:
http://anthropology.ir/node/10664

کتبت في تاريخ دوشنبه 14 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
آداب و رسوم عيد فطر در ايران و ديگر کشورهاي اسلامي

به گفته يک دوستدار ميراث فرهنگي؛ همان‌گونه که به جا آوردن فرايض و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در روزهاي اوليه و مياني در بين اقوام و ملل مختلف متفاوت و زيبا است روزهاي پاياني آن نيز در بين اقوام مسلمان به شيوه‌هاي متفاوتي به اجرا گذاشته مي‌شود.

قاسم منصور آل‌کثير در گفت‌وگو با ايسنا بيان کرد: قوم‌هاي مختلف مسلمان همچون عرب‌هاي خوزستان در ماه مبارک رمضان براي خود آيين‌هاي جالب توجهي دارند. براي نمونه مي‌توان به مسلمانان اندوزي اشاره کرد. ماه مبارک رمضان در کشور اندونزي با برگزاري مراسمي به نام”حلال به حلال” به معني روز مصالحه و آشتي در مساجد همراه است. در شب عيد فطر نيز مسلمانان اندونزي به کوچه و خيابان‏ها مي‌روند و نداي الله اکبر را سر مي‏دهند و با زدن طبل و نواختن موسيقي عيد فطر را به يکديگر تبريک مي‏گويند. مسلمانان هندي نيز در پايان ماه رمضان جشن مي‌گيرند. يکي از آداب و رسوم زيباي مسلمانان هند اين است که در اين روز دختران هندي حنا به دست‌هاي خود مي‌بندند.
وي افزود: در مالزي عيد فطر را بيشتر به نام‌هاي”هري‌رايا” و يا”عيدالفطري” مي‌خوانند. هري‌رايا در لغت به معني”روز جشن” است. در فرهنگ مالزي شب بيست‌وهفتم ماه رمضان”توجوه ليکور” خوانده مي‌شود که به معني عدد بيست و هفت است. در طي اين شب‌ها مردم اين کشور با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌هاي نفتي که پليته ناميده مي‌شود در جلوي خانه‌ها و آذين‌بندي و چراغاني کردن خيابان‌ها به استقبال عيد فطر مي‌روند. عيد سعيد فطر در کشو‌هاي حوزه خليج فارس نيز از رنگ و بوي خاصي برخوردار است. آن طور که شنيده‌ايم در اين کشو‌رها روز عيد فطر درب‌هاي کاخ براي ديدار از پادشاه يا امير آن سرزمين باز است.
او خاطر نشان کرد: در مصر نيز آداب و رسوم جالبي وجود دارد. مسلمانان مصر مانند ديگر مسلمانان جهان عيد سعيد فطر را گرامي مي‌دارند. آن‌ها يک هفته قبل از فرا رسيدن عيد فطر به استقبال اين روز رفته و مراسم خاصي که برگرفته از ميراث گذشتگان آنها است و با گذشت زمان نيز آن را حفظ کرده‌اند برگزار مي‌کنند. جالب‌تر آن‌ که شب عيد فطر مصري‌ها آوازهاي خاصي که يکي از آن‌ها”اين شب عيد” است را مي‌خوانند. در امارات متحده عربي نيز هم‌چون عرب‌هاي خوزستان به‌ دليل داشتن مراسم‌ قبل از عيد معمولا يک روز قبل از فرا رسيدن عيد نيز تعطيل است.
آل‌کثير توضيح داد: در کشور ما در بين اقوام مختلف در روزهاي پاياني ماه مبارک آداب و رسومي وجود دارد از جمله هموطنان ترکمن هستند که سه روز قبل از فرا رسيدن عيد فطر به نظافت و خانه تکاني مي‌پردازند که به کرگون (روز نظافت و خانه تکاني) مشهور است. روز بعد از کرگون،”قوقين” نام دارد. قوقين از ريشه «قوق» يعني (بو ) برگرفته شده است. در اين روز نان‌هاي روغني به نام «چاطوقي»، «پوستيق»، «بؤرک» و «بيشمه» پخته و ميان همسايه‌ها و خويشاندان پخش مي‌کنند. اقوام هموطن ديگرمان همچون کردها، بلوچ و….نيز آداب و رسومي زيبايي دارند.
اين دوستدار ميراث فرهنگي گفت: عرب‌هاي خوزستان روز دوم قبل ازعيد را”ام‌الوسخ” و يک روز مانده به عيد را”ام‌الحلس” مي‌نامند. ام‌الوسخ به معناي روز”چرکين” مي‌باشد. در اين روز مردم عرب به نظافت خانه‌هاي خود مي‌پردازند، اجناس جديد براي منزل خريد مي‌کنند و خانه را براي فرا‌رسيدن عيد و اکرام مهمان تميز و آماده مي‌کنند. روز بعد از ام‌الوسخ را ام‌الحلس مي‌نامند. ام‌الحلس نيز که نامي محلي و قديمي مي‌باشد به معناي روز نظافت و رسيدگي شخصي که در آن جوانان به ظاهر خود رسيدگي مي‌کنند. البته واژه حلس ديگر کمتر به کار برده مي‌شود و مي‌توان گفت ام‌الحلس متضاد و نقطه مقابل ام‌الوسخ است. عرب‌هاي خوزستان براي خريد عيد در روزهاي پاياني ماه مبارک روانه بازار شده و از کوچک تا بزرگ آن‌ها لباس‌هاي جديد و نو مي‌خرند.
او يادآور شد: در اين روزها شاهد ازدحام زيادي در بازار شهر‌ها به خصوص اهواز هستيم. خريد‌هاي عيد نيز جالب توجه است. به غير از لباس‌هاي نو و لباس‌هاي محلي هم‌چون دشداشه، عگال، شيله (روسري) و عبا خريد‌هاي سنتي نيز در سبد خريد مردم مشاهده مي‌شود. از جمله مي‌توان به خريد عود، بخور و دله‌هاي قهوه که عرب‌ها براي پذيرايي و اکرام مهمانان خود و جوشاندن قهوه در آن استفاده مي‌کنند، نام برد. نحوه پذيرايي و تعارف قهوه داراي آداب خاص و منظمي است. در شب عيد و هنگام اعلام رؤيت هلال ماه مردم عرب طبق عادات خود در مساجد تکبيرگويان اين عيد را اعلام مي‌کنند به طوري که صداي تکبير فضاي عرفاني خاصي را براي دقايقي در شهر‌ها به وجود مي‌آورد. در اين روز بچه‌ها در کوچه و پس کوچه‌ها به شادي و سرور مي‌پردازند.
آل‌کثير تصريح کرد: در روز عيد فطر اگر کدورتي در ميان بزرگان بوده گذشت کرده و آن را با روبوسي کنار مي‌گذارند. در روز عيد فطر بعد از به جا آوردن فرايض ماه مبارک رمضان و نماز عيد از آداب و رسومي گه اجرا مي‌شود و هم چنان پا به جا مانده اين است که افراد يک محله در ابتدا براي تبريک عيد به خانه همسايه‌هاي عزادار محله خود مي‌روند و براي آنان دعاي سالي خوش و بي‌مصيبت مي‌کنند. پس از آن نوبت به بزرگان محله مي‌رسد. از جمله حرکات زيبايي که در روز عيد شاهد آن هستيم باز بودن درب خانه‌ها مي‌باشد که همسايه‌ها با شعارهاي”يا الله” و”عيدکم مبارک يا اهل البيت” وارد خانه‌ها شده و جملات”عيدکم مبارک” و”ايامکم سعيده”و”الله ايعوده عليکم بخير و عافية” که ورد زبان کوچک و بزرگ و زن و مرد است را از آنان به گوش مي‌رسد. در ميان عشاير نيز مردم با”هوسه” و پايکوبي کوچه‌هاي محلات را طي مي‌کنند و به سراغ بزرگ محله و قبيله رفته و در مضيف (مکان پذيرايي) گرد هم جمع مي‌شوند. برخي در اين مجلس به شعرسرايي مي‌پردازند و ترنم شنيدن صداي شعرهاي شعبي (شعرهايي با زبان گفتار) گوش‌ها را نوازش مي‌دهد.
وي افزود: نکته قابل توجه‌اي که امسال شاهد آن هستيم تعطيلات سه روزه عيد است که باعث خوشنودي بسياري از اقوام شامل عرب‌هاي خوزستان شده و اين مهم باعث آسودگي خاطر مردم براي رسيدگي به خريدهاي عيد و ديد و بازديدهاي بسيار آنان شد. در اين ‌جا از کليه متوليان امر در خوزستان و مقام رياست جمهوري براي عنايت به مراسم عيد فطر و تعطيلي سه روزه آن تشکر خود را به جا مي‌آورم. نبايد فراموش شود که عيد فطر از اعياد اسلامي در کشورمان است. با اين حال نگاه به اين عيد اسلامي در مناطق مختلف ايران متفاوت است. به عنوان مثال در تهران و مناطق مرکزي و شمال غرب ايران، عيد فطر حداکثر عيد اسلامي ساده و عادي است و آيين‌هاي آن نيز به برگزاري نماز عيد فطر و تبريک معمولي خلاصه مي‌شود اما در ديگر مناطق ايران روز عيد فطر، عيد معمولي و روز عادي نبوده بلکه مراسم‌ و آيين‌هاي سنتي بسياري همان‌ گونه که پيش‌تر ذکر کردم براي اين عيد وجود دارد.
اين دوستدار ميراث فرهنگي بيان کرد: تمامي آداب و رسوم ذکر شده جزوي از فرهنگ، هويت و باورهاي اين بخش از مردم کشور است. وجود اين آيين‌ها و عدم استحاله آنها نشان دهنده فرهنگ و هويتي ريشه‌دار در ميان آنان است. به جا آوردن آن همه رسومات و ديد و بازديد‌ها آن هم در يک روز واقعا براي هموطناني که اين عيد به عنوان عيد اول آنان محسوب مي‌شود کم لطفي بود. هميشه اين سوال براي ما مطرح بوده که آيا تمام مراسم‌هاي عيد ملي نوروز را مي‌شود در يک روز به جا آورد؟ زيرا عيد فطر و آيين‌هاي قبل، هنگام عيد و بعد از آن به حدي براي مردم عرب خوزستان زياد هستند که در يکي ـ دو روز نمي‌توان آن‌ها را خلاصه کرد. در آخر گفته‌ام را با جمله‌اي از امام علي (ع) درباره عيد فطر به پايان مي‌ر سانم: «انما هو عيد لمن قبل الله صيامه، و شکر قيامه، و کل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد».


المزيد
کتبت في تاريخ سه شنبه 8 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

قاسم منصور آل کثیر

ماه مبارک رمضان در کشورمان همواره در بین اقوام با آئین‌های مختلف برگذار می‌شود. عرب‌های ایران در سایر شهرستان‌ها و بخصوص در خوزستان دارای آئین خاصی هستند. عرب‌های خوزستان جدای از تبریکات برای حلول ماه مبارک رمضان و آئین گرگیعان در شب پانزده رمضان در روزهای پایانی نیز دارای آئینی زیبا و سنتی هستند...



 

از جمله‌ی این مراسم سنتی می توان به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اشاره کرد. 2 روز پایانی ماه رمضان در بین عرب‌های خوزستان دارای اسامی خاصی هستند. عرب‌های خوزستان دو روز قبل از عید را ام الوسخ و یک روز مانده به عید را ام الحلس می نامند. ام الوسخ به معنای روز "چرکین" میباشد، در این روز مردم عرب به نظافت خانه‌های خود می پردازند، اجناس جدید برای منزل خرید میکنند و خانه را برای فرا رسیدن عید و اکرام مهمان تمیز و آماده می کنند. روز بعد از ام الوسخ را ام الحلس می‌نامند، ام الحلس نیز که نامی محلی و قدیمی می باشد به معنای روز نظافت و رسیدگی شخصی می‌باشد و جوانان به ظاهر خود رسیدگی می کنند. می توان گفت ام الحلس متضاد و نقطه مقابل ام الوسخ است.



المزيد
کتبت في تاريخ سه شنبه 8 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
 
نمايش مستند " ايران ، جنوب غربي " به كارگرداني محمدرضا فرطوسي در جشنواره فيلم داكيوتاه آمريكا . 13 و 19 سپتامبر
به گفته آقای محمد رضا فرطوسی مستند ایشان  "ایران جنوب غربی " در ۱۳ و ۱۹ سپنامبر در چشنواره فیلم داکیوتاه آمریکا  به نمایش گذاشته خواهد .
فیلم "ایران جنوب غربی" که موضوع آن در مورد رخ دادن بزرگترین فاجعه محیط زیست -خشک شدن تالاب هور العظیم واقع در جنوب ایران- و تأثیرات آن بر روی زندگی ساکنان منطقه و حتی کل مردم ایران ، است .
ایران جنوب غربی بیش از آن در چندین چشنواره به نمایش گذاشته شد که موفق به اخذ جائزه گردیده است .
کتبت في تاريخ پنجشنبه 3 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
ابن هيثم ،‌كاشف ذره بين در كوت عبدالله زيست مي كرد

 

 قاسم منصور آل كثير

همواره در فرهنگ خود زيستن و به فرهنگ ديگري نگريستن ما را به سمت مطالعه فرهنگ هاي نزديكمان واداشته است ،‌براي سخن گفتن از كوت عبدالله و يا هر محله ديگر ، فارغ از باريك شدن بر ساير آئين هاي قديمي اين منطقه منجمله آداب و رسوم زايش ،‌ختنه كردن ، فرهنگ نامگذاري ، آداب ازدواج ، سوگواري ها و خاكسپاري و ... مستلزم اشاره به تاريخ شفاهي و مباحث نوستالوژيك و اشاره به شخصيت هاي برجسته و تاثير گذار آن محله يا منطقه داريم. كوت عبدالله با وجود غني بودن در حوزه فرهنگ و ادبيات و شعر ودارا بودن

گروه هاي فرهنگي ورزشي متعدد ، داستان نويسان برجسته و علماي برجسته اي همچون سيد شعاع ،‌سيد ضياء ،‌سيد كوثر و همچنين سيد مسلم فاخر نزاري كه ايشان دكتراي خود را از دانشگاه سوربون فرانسه گرفته اند از مفاخر اين منطقه هستند. ضيق وقت و ديگر مشكلات فرصت نوشتن از ديگر آثار و برجستگي هاي فرهنگي - هنري كوت عبدالله را از ما گرفت ، دريغم آمد كه به قدم گاه دعبل خزاعي شاعر بزرگ امام رضا(ع) اشاره نكنم ، اشاره به كوت عبدالله كه يك بندرگاه كنارش بود با نام اعميره كه يكي از بندرهاي مهم كشور و استان به حساب مي آمد . اشاره به فرهنگسراي كوتعبدالله و رستوران قديمي منطقه و همچنين نداشتن گپ و گفتگو با ابو مالك تاسايي يكي از ريش سفيدان منطقه خروسي و عدم فرصت براي گفتگو با ابو خلدون يكي از ساكنان شريف كوتعبدالله و ديگر دوستان اين نوشتار را غم ناك كرد اميد است كه در چاپ هاي بعدي بتوان مطالب غني تر در خور منطقه كوت عبدالله نوشت ، اما با اين حال فرصت كمي كه داشتم را مغتنم شمرده و به منابع دم دست رجوع كردم ،‌با اندكي پرسش درباره تاريخ و فرهنگ كوت عبدالله و شخصيت هاي سرشناس با شخصيت بزرگي آشنا شدم. بيگانگي با تاريخ و فراموشي تاريخي همواره يكي از بزرگترين معضلات هر قوم و ملتي است .


المزيد
کتبت في تاريخ سه شنبه 1 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله

حاج علی عفراوی طرفی 

 

 

شعر از فنونی است که ريشه در فطرت و عواطف انساني دارد و برخاسته از وجدان و احساس و زيبا منشي انساني است که تاثير سريعي در نفوس دارد و در همه عصرها اهميت خود را داشته و مورد توجه انسان بوده و با ظهور اسلام در جزيرة العرب نه تنها اهميت و مقام و رتبه آن تنزل نيافت بلکه شعر با جامه جديد و واژه های نو اسلامي به نحو بهتري به حيات خود ادامه داده و با ترغيب ها و تشويق هاي پيامبر و توجه آن حضرت به مقام شعر و شاعري مکان و مقام خود را به نحو مطلوب و والاتري افزايش يافت. و در حقيقت شعر تبلور حس انساني است که در کلمات منظوم ظاهر مي شود و از آثار پايداري است که در مرور زمان در دلها جاري خواهد ماند و بهترين وصف براي شعر قول پيامبر اکرم(ص)است که مي فرمايد: "ان من الشعر لحکمه و ان من البيان لسحرا...".



 

در خوزستان شعراء سهمی قابل توجهی از مسئولیت ترویج فرهنگ را به دوش می کشند و همواره شعراء تلاشهای زیادی را متحمل شده اند، که با بررسی تاریخ ادبی خوزستان این مهم را نشان میدهد که این استان خدمت بزرگی به هر دو حوزه ادبیات فارسی و عربی نموده است و آثار نگاشته شده و شخصیتهای ادبی آن، از گنج های گرانبهای ادبیات به شمار می آیند. از آن جمله به شاعر بزرگ حاج هاشم کعبی دورقی و ابن معتوق حویزی و شيخ جعفر التستري و الحسن بن عبد الرحمن بن خلاد رامهرمزي و بسیاری دیگر می توان اشاره کرد که سهم بسزایی در پشبرد علم و ادب را داشتند.

یکی از مناطق مهم و قدیمی اهواز که شخصیت های علمی ادبی بسیاری را تقدیم این مرز و بوم کرد منطقه کوت عبدالله است. این منطقه به دلیل وجود شاعران نامی در زمینه شعر محلی و در عصور مختلف، باعث رواج و پیشرفت قابل توجه شعر و ادب در این منطقه شد و خدمت شایانی را به پیشرفت شعر عربی در خوزستان نموده است.

از جمله این شعرای نامی منطقه کوت عبدالله میتوان به شاعر وداعه بریهی اشاره نمود وی از شاعران مشهور شعر محلی خوزستان است در قریه ی عویفی از توابع اهواز، چشم به دنیا گشود و از همان کودکی پدر خود را از دست داد و به همراه خواهر و بردارش (عبد) در آغوش گرم و مهربان مادر گرامیش رشد کرد. میبوره مادر وداعه که در سرودن شعر هم دستی داشت در بزرگ کردن فرزندان خود سختیهای بسیاری را متحمل گردید و وقتی وداعه به سن بلوغ  رسید برای کار به کویت سفر کرد اما نتوانست در غربت دوام بیاورد و بعد از مدتی دوباره به اهواز بازگشت و برای امرار معاش مشاغل بسیاری را تجربه کرد گاهی به پارچه فروشی مشغول می شد و زمانی را  در بندر خرمشهر به حمل بار مشغول به کار میگردید و رنج دیگر مشاغل مانند کارگری در کارهای ساختمانی و صید پرندگان و ریسیدن پنبه، را برای ستیز با فقر تحمل کرد، وی همسری را انتخاب کرد و حاصل این ازوداج دو فرزند بود که یکی از انها را از دست داد، و دیری نپایید که زندگی مشترک وداعه به بن بست رسید و همسر خود را طلاق داد و سالهای متمادی را بدون همسر گذراند و کنار فرزندش به زندگی ادامه داد. وی سرودن شعر را در این مرحله شروع کرد و شاید سختی این مرحله باعث روی اوردن وی به شعر بود. او در اشعارش از احوال سخت معیشت بی اعتباری دنیا بی وفایی دوستان و اطرافیان شکوه نموده که میتوان از دقت در اشعارش سرگذشت سخت شاعر در آن برهه از زمان را متصور شد.

او در بسیاری از اوزان و قالب شعر شعبی شعر سروده است اما چون انها را در نوارهای کاست ضبط میکرد بعد گذشت زمان خراب شده و بسیاری از سروده های وی از دست رفت و شعر اندکی بر جای ماند. وداعه با زبانی ساده شعر می سرود بطوری که شعر وی زبان حال همه ی کسانی بود که در زمان وی زندگی میکردند که به خوبی سرودهای وی را احساس و تحت تاثیر قرار میگرفتند. از ممیزات شعر وی دروی از تکلف و پیچدگی و استفاده از واژه های محلی و اصیل عربی بود که این عوامل باعث عام الفهمی شعر وی شد. اشعار وی هیچ وقت به چاپ نرسید و تا کنون اشعار او پراکنده مانده است. نمونه ای از شعر وداعه:

وحگ اللی عليّ بالمهد لالت (قسم به کسی که در گهواره بر من لالالی خواند)

   ابذچرکم دمعتی بالعین لالت (با یاد شما اشکم در چشمان ظاهر شد)

   عسه الیال المظن یا خوي لالت (ای کاش شبهای سختی که گذشت باز نگردند)

   انفردنه وكل قسم صار ابنويه (از هم جدا شدیم و هر کدام به طرفی رانده شدیم)

با این شعر از شرح حال وداعه البریهی اکتفاء می کنیم و به شعر چند شاعر دیگر از منطقه کوت عبدالله که از شعرای نامی و خوزستان به شمار می آیند می پردازیم که در حقیقت حرکت شعری آنها تاثیر قابل توجهی در پیشرفت شعر عربی داشته و تاکنون شعرای خوزستان سروده های انها را به عنوان الگو مورد استفاده قرار میدهند از جمله  این شعرائ بزرگ میتوان به شخصیت های ذیل اشاره نمود:

 

  • شاعر امحیبس الهلیچی

خوی المایفید ابضیج ونفاه( برادری که در سختی و اسانی به درد نمیخورد)

اترکه ولا تعده ابزلم ونفاه( با مردان به شمار نیاور و آن را ترک کن)

خوی الزین مثل العین ونفاه(برادر خوب مانند چشم و بینی است)

یضل یهل اعله طگت خویه( برای سختی برادرش اشک می ریزد)

 

2- شاعر خلف خانزاده

العزم و الصبر بالدنیه جمالای (عزم و صبر در این دنیا زیبایی من است)

ولا ازعل علی الینکر جمالای( و از کسی که خوبی های مرا منکر شود ناراحت نمیشوم)

ثگل حملی یشیلنه جمالای( بارم زیاد شد شترهایم آن را حمل میکنند)

ولا ارجه ازمول غیری اتشیل لیه(و از شترهای دیگران انتظاری جا به جایی ندارم)

 

3-شاعر سید فرج آلبوشوکه

صارت عیشتی صعبه و مُره (زندگیم سخت و تلخ شد)

و لا عندی أخو الیسوه و مره ( و برادری با ارزشی ندارم که به او پناه ببرم)

یگلبی جوز چم مَره و مره(اي دل عبرت بگیر چندین بار...)

نهیتک من الماله قابلیه(از کسی که ارزش ندارد نهیت کردم)

این مختصر در مورد شعرای کوت عبدالله قادر به بیان تاریخ شعر و شاعری آن منطقه نیست بلکه این منطقه در باب علم و ادب گنج‌های ارزشمندی را داراست که باید به علاقمندان معرفی شوند تا آثار این بزرگان به فراموشی سپرده نشود.

 

منبع : ویژه نامه ی ندای محله (منطقه کوت عبدالله) - هفته نامه ندای بهبهان
کتبت في تاريخ سه شنبه 1 شهریور1390 المدون: مدونة کوت عبدالله
بک لينک فا